آموزش جوشکاری

انواع مدرک جوشکاری در آموزشگاه های ایران

انواع مدرک جوشکاری در آموزشگاه های ایران

انواع مدرک جوشکاری یکی از دغدغه های مهم افرادی است که به نوعی با این حرفه در ارتباط هستند. حرفه جوشکاری به دلیل درآمد بالا و رضایت شغلی قابل قبول از مشاغل پرمتقاضی در رشته فنی مهندسی محسوب می شود. امروزه با توجه به توسعه کشورها و نیاز روزافزون به صنعت و تولید، حرفه جوشکاری نیز به عنوان یک مهارت و علم پیشرفته در خدمت جوامع می باشد.بنابراین افراد زیادی خواهان کسب مهارت و آموزش در این زمینه برای ورود سریعتر به بازار کار جوشکاری هستند. یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به این هدف شرکت در دوره های آموزش جوشکاری است.

این مقاله با هدف آشنایی اجمالی شما با حوزه جوشکاری، معیارهای یک آموزشگاه جوشکاری مناسب و معرفی انواع مدرک جوشکاری ارائه شده است. بنابراین برای ارتقاء شغلی یا فزایش اطلاعات عمومی خود در این رشته با سایت گام الکتریک همراه شوید.

 

جوشکاری چیست؟

جوشکاری به شیوه ای از مهارت مهندسی گفته می‌شود، که به اتصال دائمی دو قطعه فلزی یا غیرفلزی می انجامد. انواع مدارک جوشکاری بستگی به روش های تخصصی آموزش جوشکاری در هر آموزشگاه بستگی دارد. بنابراین در ابتدای این مطلب به روش های جوشکاری و کاربرد هر کدام می پردازیم.

انواع روش های جوشکاری

اتصال در جوشکاری بسته به نوع جوش به کار رفته، با روش های اعمال فشار یا حرارت ایجاد می شود. هر کدام از این روش ها به زیر مجموعه های دیگری تقسیم می شوند.کهک ترین نوع جوشکاری عبارتند از:

جوشکاری به روش ذوب و حرارت

در این روش برای اتصال دو ماده به یکدیگر از گرما و ذوب مواد استفاده می شود. در جوشکاری به روش ذوب و حرارت برای اتصال نیازی به اعمال فشار نیست.

 

جوشکاری تحت اعمال فشار

در این روش، جوشکاری با حالت جامد و بدون نیاز به عملیات ذوب انجام می شود. در واقع جوش و اتصال دو سطح در این فرایند، با عامل فشار از طریق منسجم کردن مولکول های سطوح صورت می گیرد.

 

 

کاربردهای جوشکاری!

جوشکاری یکی از پر اهمیت ترین حرفه ها در میان انواع رشته های صنعتی بالاخص در کشورهای توسعه یافته است. ایجاد سازه های ترکیبی با اتصالات گوناگون صنعت جوشکاری، امروزه امری ضروری و کارآمد برای پیشبرد پروژه های عمرانی و صنعتی محسوب می شود. در این میان صنعت خودرو، کشتی سازی، پل سازی، پزشکی، ساختمان، کامپیوتر و … جزء صنایع سازندگی پر کاربرد در حوزه جوشکاری هستند. از کاربردهای متنوع جوشکاری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·         اتصال قطعات

اولین و مهمترین کاربرد جوشکاری در حوزه اتصالات است. با استفاده از جوشکاری می توان طیف وسیعی از مواد را به هم متصل کرد.

·         تعمیر قطعات آسیب دیده

از کاربردهای جوشکاری تعمیر قطعات آسیب دیده است. جوشکاری در این حوزه از تعمیر بزرگترین قطعات تا تعمیر جزئی ترین اشیا در بر می گیرد.

·         کاربری جوشکاری در ابزارآلات کشاورزی

تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی و معدنی به مرور زمان در اثر استفاده های مکرر دچار فرسایش و ساییدگی می‌شود. با جوشکاری می توان با ایجاد یک لایه محافظتی از این آسیب جلوگیری و در هزینه و زمان صرفه جویی کنید.

·         تعمیر عیوب مخازن

گاهی اوقات موادی که در مخازن استفاده می شود، بر اثر عوامل محیطی یا نوع ترکیبات مواد، باعث فرسایش و خورندگی دیواره یا کف مخازن می شوند. با جوشکاری می توان این عیوب را تعمیر و مخازن را دوباره قابل استفاده کرد.

 

مزایای جوشکاری

  • هزینه های تمام شده جوشکاری نسبت به سایر روشهای اتصال بسیار مقرون به صرفه تر است.
  • استفاده از جوشکاری در اتصالات قطعات، بسیار محکم، قدرتمند و دائمی است.
  • به دلیل روش های متنوع جوشکاری، قطعات مختلف با هر ابعاد و سایزی را می توان بدون محدودیت اتصال داد.
  • با پیشرفت تکنولوژی، صنایع جوشکاری بی نیاز از نیروی انسانی و قابلیت خودکار و اتومات پیدا کرده است.

 

اگرچه این حرفه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است اما باید این نکته را در نظر بگیرید که این شغل جزء مشاغل دشوار محسوب می شود و نیازمند حضور در فضاهای پر خطر، آلاینده و گاهی غیرمتعادل است.

بنابراین آموزش جوشکاری حرفه ای و تخصصی نیازمند کسب تجربه و مهارت آموزی است. همچنین مستلزم صرف زمان و آموزش های جامع و کامل بصورت مستمر تا رسیدن به سطح مطلوبی از مهارت می باشد. انتخاب یک آموزشگاه خوب و معتبر می تواند شما را هر چه سریعتر به هدف مورد نظر برساند.

 

 معیار یک آموزشگاه جوشکاری ایده آل

برای این که در حرفه ی شغلی خود پویا و توانمند باشید نیازمند یادگیری و کسب مهارت های جدید و به روز هستید. یک آموزشگاه ایده آل جوشکاری باید مولفه های مناسبی برای آموزش مهارت هرچه بهتر به کارآموزان خود را دارا باشد.

*مربیان جوشکاری باید از گواهینامه، تجربه و دانش بالایی برخوردار باشند.

* تجهیز آموزشگاه جوشکاری به مواد مصرفی کارآموزان؛ تا کارآموز از نزدیک بتواند با دنیای حرفه ای و محیط واقعی کار آشنا شود.

*برقراری دوره ها بر اساس معیارهای سازمان فنی حرفه ای

*اعطای گواهینامه بین المللی معتبر در پایان دوره های مهارت آموزی

*ایجاد دوره های کارورزی بعد از انجام تئوریهای کارآموزی

*دارا بودن شرایط اقساط هزینه دوره و کلاس ها

 

لزوم دریافت گواهی نامه پایان دوره

داشتن انواع مدرک جوشکاری معتبر و گواهینامه بین المللی علاوه بر تجربه و مهارت، در رزومه کاری داوطلب و همچنین در استخدام، ارتقاء شغلی و فراهم شدن شرایط مهاجرت او موثر است. به منظور ارائه گواهینامه بین المللی معتبر، اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه، بسیار ضروری و حائز اهمیت می باشد. بنابراین برای آموزش حتما آموزشگاه های معتبر منطقه خود را شناسایی و سپس اقدام به ثبت نام کنید.

انواع مدرک جوشکاری بین المللی

مدرک جوشکاری مبتدی و اولیه CWP

شما با گذراندن دوره مبتدی که بدون هیچ پیش نیازی است، می توانید مدرک CWP را دریافت کنید.گذراندن این دوره شامل انواع مباحث جوشکاری، فولاد، ورق فلز و جوشکاری برق است که در نهایت شما مدرک بین المللی آن را دریافت خواهید کرد.

مدرک کمک بازرسی تایید شده جوش CWI

یکی از حرفه های مرتبط با جوشکاری بازرسی عملیات جوش است. با گذراندن این دوره شما می توانید نواقص انواع جوش را شناسایی و بررسی کنید و از کیفیت نحوه جوش اتصالات، اطمینان حاصل نمایید.

افرادی که خواستار دریافت مدرک CWI(بازرس تایید شده جوش) هستند باید قبل از هرچیز مدرک CAWI را پشت سر بگذارند.

 

 اصلی‌ترین سرفصل های مرتبط با دوره جوشکاری CAWI

CAWI شامل گذراندن سه نوع مدرک، کمک بازرس تایید شده جوش CAWI، بازرس تایید جوشCWI و  بازرس ارشد جوش SCWI است. اصلی‌ترین سرفصل های مرتبط با دوره جوشکاری CAWIعبارتند از:

*بازرسی فرایند جوش و تایید صلاحیت

* ایجاد ایمنی برای بازرسی جوش ایجاد شده

*آشنایی با روش های ایجاد اتصال و برشکاری فلزات

*بررسی اسناد و مدارک مورد استفاده در عملیات بازرسی

*بررسی و تحلیل خواص انواع فلز و آزمایش های مخرب

*متالوژی جوش برای بازرس های جوش

*فرایند اندازه گیری متریک در بازرسی های جوش

*ناپیوستگی و شکست جوش و فلز پایه

*بازرسی چشمی و شیوه های دیگر NDT

 

مدرک بازرسی تایید جوش CWI

یکی دیگر از انواع مدرک جوشکاری، بازرسی تایید جوش CWI می باشد. به شخصی که بررسی کیفیت جوش فلزات را با استفاده از بارکد یا استاندارد جهانی بر عهده دارد، بازرس تایید جوش می گویند. این گواهینامه برای مهندسین، تکنسین های واحد تولیدی،  بازرس های بخش فنی و کنترل کیفیت، واحد های تعمیرات، کارشناسان دستگاه نظارت، دانشجویان و افراد علاقمند به بازرسی های فنی کارایی دارد.

 

مدرک تدریس و آموزش جوشکاری

این مدرک برای کسانی که علاقه مند به تدریس در حوزه جوشکاری هستند توصیه می شود.

مدرک جوشکاری مقاومتی

مدرک جوشکاری مقاومتی یکی از مهم‌ترین گواهینامه‌های معتبر در دنیا و جز انواع مدرک جوشکاری معتبر بین المللی می باشد. این مدرک توسط انجمن جوشکاری آمریکا و اتحادیه جوش مقاومت، صادر می گردد. شما با دریافت این مدرک می توانید درآمد بالایی را در اقصی نقاط  دنیا کسب کنید.

مدرک جوشکاری تفسیر رادیوگرافی

این مدرک مربوط به شناسایی عیوب و ایرادات جوشکاری است، که امری رایج در فرایند جوشکاری های مختلف می باشد.

مدرک ناظر جوش

با دریافت این مدرک می توانید به عنوان مدیر در پروژه های جوشکاری مشغول شوید و یا در زمینه آموزش جوشکاری به فعالیت های علمی بپردازید.

مدرک مهندسی جوشکاری

از شاخص ترین و معتبرترین مدارک جوشکاری طبق گزارش انجمن جوشکاری آمریکا، مدرک مهندسی جوشکاری است. با کسب این مدرک شما با انواع فلزات،  برق تجهیزات جوشکاری، دستگاه جوش و عوامل موثر در کیفیت جوش آگاه می شوید.

مدرک جوشکاری قوس الکتریکی رباتیک

با گذراندن این دوره آموزشی شما با جوشکاری انواع ربات و ماشین های رباتیک آشنا خواهید شد.

سخن پایانی

در این مقاله شما با سایت گام الکتریک یکی از بزرگترین تولید کننده تجهیزات و دستگاه های جوشکاری در ایران همراه بودید و با انواع مدرک جوشکاری آشنا شدید. امیدواریم با انتخاب یک آموزشگاه معتبر، مناسب و ایده آل بتوانید صفر تا صد این حرفه را آموزش ببینید و هر چه سریع تر وارد حوزه کاری مطلوب خود گردید. در پایان از شما دعوت می کنیم از انواع مدل های دستگاه جوش، دستگاه برش، مواد مصرفی جوش و ابزار جوشکاری در فروشگاه گام الکتریک بازدید کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.