آموزش جوشکاری

مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی

مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی

مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی یکی از موضوعات مهم در سطوح مختلف مباحث جوشکاری می باشد. به طور کلی جوشکاری فرآیندی است که برای اتصال قطعات فلزی و انواع آلیاژها به یکدیگر به کار می رود. اتصال دو قطعه به وسیله جوشکاری بسیار مستحکم است و دوام بالایی دارد. چنانچه به اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه انواع کاربردهای جوشکاری در محیط زندگی خود می شوید. به طور مثال حفاظ پنجره ها، حفاظ درب های ورودی، حفاظ شاخ گوزنی، نرده های فلزی و خیلی از وسایل دیگر همگی به وسیله فرآیند جوشکاری تولید شده اند.

جوش CO2، جوش آرگون، جوش آلومینیوم، جوش برق نمونه هایی از روش های مختلف جوشکاری است. گام الکتریک در این مطلب با مقایسه جوش CO2با جوش قوس الکتریکی به مزایا، معایب و تفاوت ماهیتی این دو روش می پردازد. پس با ما همراه شوید.

 

جوش CO2چیست؟

یکی از روش های اتصال قطعات فولادی به وسیله جوش، استفاده از یک گاز بی اثر مانند CO2 می باشد. در واقع گاز CO2 پرمصرف ترین گازها در زمینه جوشکاری است که بیشترین کاربرد را صنعت جوش فلزات دارد. از جوش CO2 به وسیله دستگاه‌های اتومات یا نیمه اتومات در صنایعی مانند گاز، نفت، پتروشیمی و همچنین صنایع تولید لوازم خانگی، دوچرخه سازی و… برای اتصال قطعات استفاده می‌شود.

 

مزایای جوش CO2

جوش CO2 قابلیت حافظتی مطلوبی دارد. به دلیل اینکه گاز CO2حساسیت زیادی به طول قوس دارد هنگام استفاده می بایست طول قوس را در فرآیند جوش ثابت نگه داشت. برای همین استفاده از این گاز در دستگاه های اتوات و نیمه اتومات بازدهی مطلوبی دارد. از دیگر مزیت های جوش CO2 عدم تولید جرقه هنگام کار است. به همین دلیل به راحتی می توان در جوشکاری فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی از این روش استفاده کرد. همچنین در این روش سیم جوش به طور دائمی در حال شارژ شدن است. در نتیجه زمانی که صرف تعویض الکترود در سایر روش های جوشکاری می‌شود در این نوع جوشکاری هدر نمی رود. حوضچه مذاب و قوس الکتریکی در این نوع جوش به راحتی قابل مشاهده است. از دیگر مزایای جوش  CO2  می توان به ارزان بودن آن نسبت به جوش آرگون اشاره کرد.

معایب جوش CO2

سایت گام الکتریک تا اینجای مطلب در ادامه موضوع  مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی، شما را با جوش CO2 و مزایای آن آشنا کرد. البته این روش معایبی نیز دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره ای خواهیم داشت.

  • تجهیزات و لوازم جوش CO2 نسبتا سنگین و زیاد است. دستگاه جوش، قرقره سیم‌ جوش، مخزن گاز محافظ و غیره از جمله تجهیزات این روش می باشد. در نتیجه حمل و نقل یا جابجایی آن نیز سخت تر است.
  • در جوشکاری CO2 در محیط باز اتلاف گاز بیش از حد می باشد. گازهایی که در هوا وجود دارند می توانند به کیفیت جوشکاری صدمه بزنند و بر روی کارایی آن تاثیر منفی بگذارند. درست است که گاز CO2 به عنوان گاز محافظ جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی اگر جوشکاری در فضای باز باشد برای داشتن مهره جوش های بدون نقص نیاز به مصرف مقدار بالایی گاز محافظ وجود دارد. بنابراین برای انجام جوشکاری CO2 بهتر است که فضا بسته و وزش باد در کمترین میزان باشد.

جوش قوس الکتریکی

برای مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی در این مطلب، حالا وقت آن است که به روش جوش قوس الکتریکی نیاز نگاهی بیندازیم. جوش قوس الکتریکی که به آن Shielded Metal Arc welding  یا به طور مختصرSMAW  نیز گفته می شود به عنوان قدیمی ترین روش جوشکاری شناخته شده است.

هر چند این روش قدمت زیادی دارد اما همچنان از محبوبیت زیادی در میان صنعتگران برخوردار است. در ادامه مطلب با گام الکتریک همراه شوید تا درباره جوش قوس الکتریکی، معایب و مزایای آن بیشتر آشنا شویم.

جوش قوس الکتریکی چیست؟

جوش SMAW دو یا چند فلز را به هم متصل می کند. در این مدل جوشکاری یک قوس الکتریکی استفاده می شود تا فلز به دمایی بالاتر از نقطه ذوب خود برسد. این قوس بین یک وسیله الکتریکی که مصرفی می باشد و یک قطعه کار صورت می گیرد. برای انجام قوس الکتریکی وجود هوا یا گاز محافظ لازم است. بنابراین در شرایط خلا امکان انجام جوش قوس الکتریکی وجود ندارد.

برخی از مزایای جوش قوس الکتریکی عبارتند از:

  • تجهیزات مورد نیاز در این جوشکاری ساده کم هزینه و قابل حمل و نقل است.
  • از این روش جوشکاری به راحتی می‌توان در مکان ها و نقاطی استفاده کرد که دسترسی به آن سخت و محدود می باشد.

جوشکاری قوس الکتریکی با تمام مزیت‌هایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد از جمله:

  • سرعت انجام کار کردن کند است و کاری زمان بر می باشد.
  • رسوب آن نسبت به سایر فرآیندها کمتر است.
  • در ابتدا یا انتهای کار باید سرباره را برداشت.
  • قطعات غیر فلزی را نمی‌توان با روش جوش قوس الکتریکی به هم متصل کرد.
  • در حین انجام کار پاشش زیادی وجود دارد.

 

پایان

گام الکتریک ارائه دهنده انواع دستگاه های جوش و برش در این مقاله سعی کرد تا  با مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی  اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. اکنون دیگر  شما می توانید با توجه به جنس قطعاتی که قرار است به هم متصل شوند و با در نظر گرفتن شکل و ابعاد آنها، یکی از روشهای جوشکاری را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید برای ایجاد بهترین و مستحکم ترین اتصال که بالاترین کاربرد را داشته باشد همواره شرایط محیطی خود را در نظر داشته باشید.

در پایان مطلب از شما دعوت می شود از انواع دستگاه جوش، دستگاه برش، مواد مصرفی جوش و ابزار جوشکاری عرضه شده در سایت فروشگاهی گام الکتریک بازدید  کنید. در صورت نیاز به مشاوره خرید با شمماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان زبده این سایت فروشگاهی معتبر بهره مند شوید.

 

عنوان مقاله: مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی

کلمه کلیدی اصلی: مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی

توضیحات متا:  مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی و بررسی مزایا و معایب هر روش، یکی از موضوعات مهم در سطوح مختلف مباحث جوشکاری می باشد.

عنوان سئو: مقایسه جوش CO2 با جوش قوس الکتریکی | سایت گام الکتریک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.